maandag 14 mei 2012

Runapps – In de wereld van Endomondo

Vandaag staat de spotlight op Endomondo Sports Tracker. Deze runapp ondersteunt volgens de site alle populaire smartphones. Een kudde van een kwart miljoen andere Androidgebruikers ging mij al voor. In dit platgetrampelde spoor heb ik de afgelopen tijd 86 kilometer afgelegd. Denk ik.

Het business model van de gratis app is gebaseerd op de site, waar sportspulletjes worden verkocht en waar gebouwd wordt aan de wereldwijde community. Als betalend lid krijg je korting op je aankopen (altijd leuk, korting na bijbetaling), kan je doelen stellen met audio coaching, en kan je je prestaties afzetten tegen die van de andere leden. Hopelijk is de grootte van het ego ook een benchmark.

Het logo weerspiegelt het resultaat van een dronken avontuurtje tussen PacMan en Snottebella Margarinana. Dit is niet de uitstraling van een renner waar je vlak achter wilt lopen zonder een goede duikbril op.

De site en de app zitten goed in elkaar. Prettige layout, ook in het Nederlands. Tijdens het lopen hoor je elke kilometer je totaaltijd en de duur van de laatste kilometer in de standaard Engelse stem van de smartphone. Hartslag wordt opgepikt via een standaard bluetooth borstband. Geen upload naar Twitter, maar wel een Facebookkoppeling. Je kan een vertraging instellen waarop de meting moet starten. Historie is zowel in de app als op de site snel en goed te vinden. Top.

En af en toe worden ‘challenges’ neergezet, waarbij iedere gebruiker die hieraan meedoet de eigen prestatie kan zien in een ranglijst gedurende een paar weken hardlopen. Met mijn eenmalige deelname ter test ben ik zowaar ruimschoots bij de eerste 12½ duizend geëindigd. Het doet me deugd dat 217 anderen dit wel leuk vonden.

Kortom, goeie app! Het is dat je moet bijbetalen voor de audio coaching, anders was het een hele goeie app. O ja, en er is nog een dingetje. Klein dingetje maar, hoor. De gps. Is... Eh. Bedroevend. Heel erg.

De Endomondo community is volgens de site gebaseerd op gratis gps tracking voor sporten. Dan moet de app dat wel goed doen, anders is het een wankel fundament. En ik verwacht dan dat het gps-signaal snel en zuiver wordt gevonden en zodra je buiten komt elke graspol waar je omheen zwenkt herkenbaar op de kaart is terug te vinden. Graag.

Helaas heeft onze groene druipkop daar niet het concentratievermogen voor. Herhaaldelijk blijft het lange tijd angstwekkend stil op mijn bovenarm. Dan, na een half uur, wordt ook Endomondo wakker en begrijpt toch dat er nodig iets aan de tijdwaarneming gedaan moet worden. Het zal toch niet zijn dat mijn baasje al kilometers loopt te blazen en dat ik dat eventjes gemist heb? Oeps, snel maar.

En dan volgen plotseling de rondetijden zich op. Bijna elke halve minuut meldt mijn indolente renentiteit nu dat ik weer een kilometer heb afgelegd, totdat ik er zelf angstig van word. Ik vermoed dat er een sensor in de smartphone actief is geworden die de spanning meet over de spierballen waarop mijn app zit vastgesnoerd. De overdosis machismo komt tot een spetterend hoogtepunt wanneer bij het passeren van een stel kwebbelende meiden de app uitroept dat ik vijfentwintig kilometer heb afgelegd in 53 minuten. Daar worden ze heel stil van. Ik ook. 

Het teruglezen van de plattegronden bewijst het. De gps dwaalt alle kanten op als een vleermuis met verstopte oren. Dat ie een half uur doet over kalibreren is niet goed, maar dat de route daarna het gedrag vertoont van een overspannen haas op een wodkadieet is ontoelaatbaar. Ik verlaat de kudde en laat de rest van de wereld aan Endomondo.

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten