dinsdag 8 mei 2012

Runapps – Looptijden.nl: site of app?

In het internationale loopveld van runappjes trappelt een exemplaar mee van Nederlands grondgebied: Looptijden.nl. Het mag geen verbazing wekken dat deze app een nauwe connectie onderhoudt met een site, die, jawel, Looptijden.nl heet. Is dat een zwakte of een pluspunt?

Ik waardeer een goede website achter een app als oplossing om complexere functionaliteit en statistieken samen te brengen. Op het grote scherm van een pc of tablet zijn de gegevens immers veel gemakkelijker te bestuderen, en het zwaardere nummerkraken op mijn prestaties is door een centrale server goed bij te houden. De app dient dan als registratiemedium en virtuele haas, en de website als thuishonk voor het grote plaatje.

De koppeling van app en site moet daarentegen ook weer niet te verweven zijn. Ook als ik geen internetverbinding heb, wil ik zo nodig kunnen trainen of mijn gegevens nalezen. Daar raakt deze app van het padje. Voor heel veel functies wordt de site geraadpleegd; ook voor instellingen en toelichtingen. Het is me een keer onbedoeld gelukt de applicatie zich te laten ophangen doordat er geen goed datasignaal was; Taakbeheerder moest eraan te pas komen om de oeverloos zoekende app van de weg te sleuren.

Looptijden.nl heeft een site voor kleinbeschermde toestellen (niet m.looptijden.nl, maar het wat meer eeltverwekkende www.looptijden.nl/mobiel), maar verwijst merkwaardig genoeg vanuit de app vaak naar onleesbaar kleine grotemensenpagina’s, zoals bij de toelichting op audiocoaching.

Wat geeft deze app een strategische voorsprong op de concurrenten? Het weergeven van de route, uploaden van prestaties, en inhaken op sociale netwerken is voor een gratis versie tegenwoordig te verwachten. Muziek kunnen spelen op de achtergrond, het per minuut of kilometer omroepen van de voortgang en de koppeling met een bluetooth hartslagmeter zijn prima kenmerken. Als wisselgeld worden er advertentietjes weergegeven, die zoals voor dit soort schermen gebruikelijk gelukkig bijna niet te lezen zijn (mijn leeftijd zou hier in kunnen meespelen).
 
Een bijzonderheid is een kaartje van Nederland met aanstaande loopwedstrijden. Handig om in de buurt een match te zoeken. Overigens meer van nut als pc-applicatie dan als app. 

De tijden worden door een heldere Nederlandse mannenstem bijgehouden. Regelmatig meldt deze met een testosteronische generatie-Y-blijdschap dat ik alweer een kilometer verder ben, waarna de snelheid en hartslag worden opgedreund door een uitgebluste keuzestressdertiger.

De kwaliteit van de gps-tracking is ok. Het duurt even voordat de coördinaten secuur worden; en aangezien er geen inlooptijd is in te stellen tellen alle meters, ook de onzuivere. Daarna blijft de app bij de les. De middeling van metingen is overdreven; op de kaart ziet een kronkelroute er uit als een hoeveelheid lange rechte lijnen. Een uurtje op de rotonde lopen zal deze app gegarandeerd van streek brengen, en z’n duizelige dragers nog meer.

De interface is redelijk. Er zijn veel knopjes en mini-tabjes. Een gemis is het ontbreken van een auditief signaal bij de start, waardoor je niet weet of het toestel loopt. En dat wil je in een race niet gaan uitvinden door eens rustig langs de kant plaats te nemen en het apparaat uit z’n houder te wringen. Wat je al helemaal niet wilt is er dan achter komen dat er een dialoogje open staat met de vraag of je niet eerst even feedback wilt geven. Nondeju! Op 110 dB, jazeker. Grmblbl.

Als bluetooth uit staat, zal de app je niet waarschuwen. Gevolg is een rondje zonder hartslag. Nou ja, zonder het meten ervan. En audiocoaching voor trainingsschema’s doet het niet in de gratis versie, maar daar kom je pas achter als je al minutenlang vruchteloos aan het lopen bent. Dat kan ook handiger.

Ook is het scherm tijdens het lopen gevoelig voor onbedoeld aanraken, waarmee het display naar een andere app of functie kan springen. Na terugkomst dacht ik een paar keer dat de app het begeven had, maar na starten van de app en door de schermen bladerend zie je dan dat je alsnog op Stoppen kan drukken. Da’s leuk, als je al tien minuten binnen staat uit te hijgen van een topprestatie, die nu als een verwaterde versie van een bejaardenpolonaise wordt gelogd voor de eeuwigheid.

Bij de site valt me op dat resultaten niet bewerkt kunnen worden. Ik zou zo graag wat meer indruk maken met recordtijden… De grafieken van snelheid, hartslag en zones zijn erg inzichtelijk, maar niet gerelateerd aan of geprojecteerd op de route. De absolute hoogtemeting klopt niet erg, want er wordt niet gecorrigeerd voor de gps-offset in Nederland.



Al met al is het een prettige app, met veel voordelen, en als gratis Nederlands product een aanrader. Ik zie nog flink verbeterpotentieel, maar de basis is goed. Mijn verdere tips: maak de app onafhankelijker van de site, en versimpel de interface nog verder.

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

1 opmerking:

  1. Hoi! :)

    Het is op de site volgens mij wel mogelijk om je tijden aan te passen. Dus, mocht je nog indruk willen maken... kies "bewerk deze tijd" in het linkermenu. Doet het vast prima op feestjes en partijen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen