dinsdag 1 mei 2012

Runapps – RunKeeper: Vooruitgang is stilstand


RunKeeper is al drie jaar een van de meest populaire runapps voor de iPhone. Ook een van de duurste, de drempel voordat je de app store kon verlaten vormde een jaar geleden met 10 dollar een behoorlijke horde. Ter promotie is de app afgelopen januari gratis aangeboden. Toen daardoor in een halve week er een miljoen gebruikers bijkwamen, krabde de controller zich eens stevig achter de oren, en realiseerde zich dat de bijvangst van een grote stroom bezoekers op de site waarschijnlijk een beter financieel perspectief biedt dan een select groepje eenmalige grote vissen. En hield het gratis. Ook voor Android.

Ik kende de goede verhalen. Dus als een van mijn eerste downloads stelde ik RunKeeper op in mijn team met rennershulpjes. Houdt RunKeeper de concurrentie tegen, of komt het niet van z’n plaats?

De functionaliteit staat dank zij de lange geschiedenis als een huis. Hartslagmeting, kaarten, tussentijdse tijd en snelheid afroepen, een website voor de analyses, posten naar social media, muziek afspelen op de achtergrond. Al mijn voorzetjes worden klemvast besprongen en bedwongen.

Erg handig vind ik de mogelijkheid om zelf intervaltrainingen te kunnen samenstellen, met tempo per afstand of tijd. De luidsprekerstem is ook net luid genoeg om boven het straatgeruis uit te komen en te waarschuwen dat je weer moet versnellen; ontkennen helpt niet. Ook erg praktisch: op de site is de plattegrond met een gelopen route automatisch gelinkt aan de grafiek met hartslag, snelheid en hoogte, zodat je door met je muis over de route te bewegen meteen ziet welke plaatselijke inspanning daarbij behoorde.

De optie om tijdens het lopen on-line gevolgd te kunnen worden is dan weer niets voor mij. Ik ben niet bang dat ik gestalkt wordt door een vrachtwagenchauffeur met een psychotische tik en een losse rechter voet, die zijn blaadjesverzameling voor een tablet heeft ingewisseld om me ploegend door de rozenperkjes van het park te achtervolgen. Wat ik eng vind is het idee dat bij een ongeval de wereld wijde webbers mijn traject richting EHBO met bijbehorende hartslag (of ontbreken daarvan) als real-time soap kunnen volgen. Ik wil geen ongeregisseerde aftiteling.

De afgelopen maanden heb ik er tien keer mee gelopen. In den beginne zweefde ik over het asfalt en zag dat het goed was. Half februari ging de gps stotteren en miste ik stukken van m’n route. Zonde, maar ondanks mijn smart had ik geduld. Helaas. In april wilde de gps helemaal niet meer zien waar ik was. En mijn toorn wordt geopenbaard. Zijn ze nou helemaal van de ratten? Heb ik me een uur lopen uitsloven, en krijg ik als dank te horen dat ik 0 kilometer en 0 meter heb afgelegd! In plaats van zo’n domme smartphone om m’n arm kan ik net zo goed een Friese staartklok op m’n rug binden. Dan weet ik in ieder geval wanneer er weer een half uur voorbij is.


Volgens de vaak gestelde vragen helpt het om Wi-Fi uit te zetten, en eerst een goede gps-fix af te wachten. What the faq? Als ik Google maps start, heb ik midden in de woonkamer binnen vijf seconden een fix. En RunKeeper meldt na vijf minuten uit het raam kijken nog dat er geen satellieten in zicht zijn. Gebruikt die een ander navigatienetwerk misschien? Van telepathische postduiven? Die allemaal even ergens anders aan het broeden zijn?

Sommige andere Androidtoestelgebruikers hebben er geen last van, maar ik hoor ook veel vergelijkbare negatieve ervaringen. Er is serieus werk aan de winkel. Is de vertaling vanuit de iPhone-versie te gemakkelijk gemaakt? Bijvoorbeeld voor het invoeren van tijden wordt niet de standaard Android rolwieltjesinterface gebruikt, maar een onhandig invulschermpje. Voor het koppelen van gps is 1 : 1 omprogrammeren kennelijk ook niet voldoende.

Dus, RunKeeper is een stevige speler, maar komt niet (meer) van z’n plek. Totdat er een bruikbare update is verschenen, is het een super-app voor op de loopband. Dan weet je tenminste vooraf dat je niet vooruit komt. Voor buiten is het een achteruitgang.

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten