zaterdag 2 juni 2012

Runapps – miCoach: Het gaat een beetje

De grote merken zoeken een groot publiek ter verdere expansie van hun omzet. Aangezien alle verschijnselen op aarde zijn te duiden naar analogie van een auto, is dat ook hier het geval. Advertenties zijn de lak, kwaliteit vormt het interieur, maar binding op merkwaarde is de motor. Imago stuwt het vermogen

Een zendende website is hiervoor niet meer voldoende. Net zoals DJVT (de jeugd van tegenwoordig, het publiek waarin de jeugd van gisteren zich nooit herkent en altijd te laat waarde aan toekent) niet meer belt maar text, bekijkt ze geen websites meer maar checkt ze handige schermpjes. Dus moeten er virtuele communities gebouwd worden waar de kooplustige schaapjes mogen samendrommen, en waar de hele dag geliked kan worden. En er moeten merkspecifieke appjes komen om ze naar de grazige eigen website te geleiden via een pad dat dat afgeschermd is van roofzuchtige andere merken.

Da’s allemaal prima, maar dan moet het wel helemaal top zijn. Want als een prachtige wagen na korte tijd de versnellingsbak op het asfalt laat pletteren, en er is geen alternatief, dan is een 2CV die je met houtjes en touwtjes kan repareren toch te verkiezen.

Bij de sportkolossen zie ik  Nike met een hemels opgepluste website voor lopers, maar deze blijft met alle Nike-specifieke hardware en de iPhone-only app buiten mijn deur. Adidas probeert het renpubliek aan zich te binden via de loopapp miCoach, en pakt grondig uit met een gratis versie voor iPhone, Android, BlackBerry en Nokia. Ik krab aan de lak en beproef: Duitse degelijkheid of een geplamuurde roestbak?

De goodies. Een overzichtelijke lay-out met grote knoppen. Je status is deelbaar met al je vriendjes op Facebook, Twitter en Adidas. De stemmen zijn in veel talen beschikbaar (maar niet in het Nederlands). En het scherm heeft een blokkadeschuifje, dat voorkomt dat tijdens het rennen onwillekeurig knoppen worden ingedrukt. Dat zouden meer apps moeten doen… De gps is behoorlijk goed. Hosanna, een van de weinige!

Ook fijn en bijzonder voor een gratis app is dat je op de site trainingsschema’s kan maken die tijdens het lopen het stemmetje in je hoofd vervangen door een aangenamer stemgeluid. Een zwoele Amerikaanse dame geeft me aan dat ik me nu in rode zone begeef. Ze is zo te horen de zuster van de zuster van “Gaat het weer een beetje, meneer Dröge?” Een tinkelende cocktail van drie delen bezorgdheid, een deel gestrengheid, een flinke scheut broeierigheid, afgemixt met een paar druppels sarcasme. Ik drink de beker geheel leeg, en laat me terugzakken totdat ik weer in de blauwe loop.



De middelmaatjes. Dat je, voordat je mag lopen, eerst een gps fix moet hebben, en dat is niet altijd praktisch. Er is ook geen aftelmogelijkheid. Ik wil graag binnen alles klaarzetten en eenmaal buiten niet meer op knopjes hoeven drukken, of m’n smartphone tevoorschijn sjorren als het regent. De muziekknop in de app herkent geen standaard Android playlists, maar dempt bij het afgeven van tijden wel de muziek die je zelf op de achtergrond hebt gestart.

Heb ik nog wat? Ja hoor. Het aanmaken van een account kostte veel hoofdbrekens. De eerste bevestigingsmail heb ik nooit ontvangen. Er blijken dan twee sites te zijn van Adidas die wel dezelfde accountinfo delen, maar slecht synchroniseren. De ene is de webshop. De andere het apphok. En dan zoek je je te blubber tussen de leuke shoppeaanbiedinkjes, terwijl je statistieken in een andere hoek van internet worden mishandeld met verkeerde eenheden en lastige schalen.

Dan de echte beperkingen. De hartslagmeter werkt alleen op het ANT-protocol, niet met standaard bluetooth. Prestaties moeten altijd via de site geüpload, bekeken en gedownload worden, zelfs de laatst gelopen route. Dat duurt voor een haastig mens te lang vanaf de app, terwijl de grafieken wel de moeite waard zijn. 

De site wil natuurlijk veel van me weten voor een optimale aanbieding van leesvoer, kooptips en, o ja, trainingsschema’s. Natuurlijk. Wat zou mijn favoriete sport zijn? Geen moeilijke keus. Ik ga voor vrouwen! Wat zou dit doen met mijn loopschema? Geen haas maar een bunny om achteraan te rennen?

Ik kan leven met een app die geen Nederlands beheerst. Als ik het Engels beu ben, lijkt het me geweldig om me door een Russische dragonder te laten voortjagen over de lokale toendra. Het gemis van een bluetooth hartslagmeter en de trage app-grafiekjes tegen de mogelijkheid om gratis schema’s met stemsturing te maken. Ik moet hier nog eens flink over nadenken, maar het lonkt weldegelijk. Gaat het beetje? Ja coach!


Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten