donderdag 14 juni 2012

Runapps – MyTracks: Terug naar de bron

MyTracks is geen specifieke runapp. Het zorgt voor het registreren en omroepen van een afgelegde route met de daarbij behorende snelheden en hartslagen. Dat kan in wezen elke buitensport betreffen die niet als een aangelijnde geit gebonden is aan een paar vierkante meter. Dus MyTracks volgt je wel, maar het zal je niet voorgaan met oefenschema’s en opbeurende teksten. Ik weet gebruikers die het voor hun fiscale rittenbeheer inzetten. Da’s ook een sport.

Het ontwikkelteam is zowaar van Google zelve, de motor achter Android. Dat schept hoge verwachtingen over de compatibiliteit en kwaliteit. De broncode van de software is Open Source, en zo kan iedereen meekijken, of meeschrijven, of meejatten. Ik herken veel componenten van deze software in de andere apps die ik test. De ontwikkelaars daarvan selecteren en herschikken hun oogst op min of meer creatieve wijze, maar niet altijd zonder navenant een aantal fouten en onhandigheden toe te voegen.

De kern van elke runapp is het Google kaartje waarop je route wordt ingetekend. En jawel, natuurlijk ook hier. In eerste instantie lijkt er niet meer te zijn; zelfs geen knoppen op het scherm met Start / Stop of Pauze. Deze zitten weggemoffeld bij de instellingen achter de menu-knop. Beetje vreemd. Maar het went.

De app is enkel Engels, met de standaard robosynthesizerstem voor het oplezen van de statistieken per afstand of tijd. Maar de kobold is goed luid en redelijk verstaanbaar en ook dat went. Dan maar geen vent. Naast mijlen snapt en hapt de app ook kilometers.

Als je gps uitgeschakeld staat, is een heldere melding en een oplosknop te zien; sommige apps roepen pas na terugkomst dat je voor nop heb rondgespurt. De gps heeft ook meer configuratiemogelijkheden dan ik tot nu toe ergens gezien heb. Ik hebt alles op de aanbevolen instellingen laten staan, maar de fijnslijper op de vierkante millimeter kan eindelijk z’n hart ophalen. Er wordt daarnaast een bataljon aan soorten hartslagmeters ondersteund, dat is ook een hele verbetering ten opzichte van diverse merkgebonden andere apps.

De grafieken zijn basaal. Snelheid en hoogte worden goed getoond, maar mijn opgepompte hartslag hapert of ontbreekt in een aantal trainingen. Voorkeursinstellingen wordt niet vastgehouden, er kan niet verticaal worden ingezoomd. Exporteren kan dan weer in extreem veel formaten en je kan op je telefoon, als Google Earth geïnstalleerd is, een gelopen route in 3D navliegen.


De makers van Android hebben met MyTracks een set opgeleverd met heel bruikbare bouwstenen voor een goede achtervolging. De gebruikersinteractie is echter te eenvoudig. Niet slecht. Ook niet echt goed. Wel een prima keus voor je leaseadministratie.

Disclaimer. Ik test apps voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device is een Samsung Galaxy SII Android smartphone, huidige versie 2.3.5. Ik word niet gesponsord door de makers van de app (of hun concurrenten). Verbeteringen, aanvullingen en tips over andere runapps zijn welkom, maar worden niet per definitie doorgevoerd. Zie ook http://hoofdophol.blogspot.com/2012/04/runapps-het-warmlopen.html en mijn andere blogs voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten