vrijdag 13 juli 2012

Runapps – Top 10 (NL)

Er is ook een Engelstalige versie van deze Top 10 blog.

Het afgelopen half jaar ben ik op zoek geweest naar de ideale gratis app voor mijn Android smartphone om mijn prestaties bij te houden, me onderweg bij de les te houden en me te trainen voor wedstrijden. De randvoorwaarden die ik daartoe formuleerde, waren in het kort:

Eisen:       Strakke gps, bluetooth hartslagmeting, actuele tijd / snelheid / afstand kunnen oplezen en simpele bedieningsschermpjes; voorbereid op een opgefokte renner met dikke vingers en tranende ogen
Wensen:   Detailanalyse achteraf via app of site met foutloze statistieken, muziekondersteuning, routes en schema’s plannen met stembegeleiding tijdens het lopen
Dromen:    Calorieënverbruik bijhouden, integratie met Twitter

Gaandeweg blijkt dat de simpele dingen in het leven het meest ingewikkeld zijn. De dromencategorie wordt fluitend vervuld door vrijwel elke app, maar ik kwam vaak bedrogen uit voor een beetje bruikbare gps, ontwerpfocus op praktische bruikbaarheid en aansluiting op klassieke standaarden.

Jazeker, ik ben veeleisend en verwend, en wat kan je nou verwachten van gratis software? Nou, dat het werkt bijvoorbeeld. Rondzwevende reclamebanners ok, en logisch dat je voor de betaalde versie betere planningsfuncties en analysetools krijgt. Maar als de gps zwabbert in de gratis versie, of als de interface onoverzichtelijk is, dan gaat je donatie daar echt geen verbetering in brengen.

Alle besproken appjes heb ik meermalen getest, op dezelfde routes. Ik heb makers de gelegenheid gegeven om te reageren op mijn bevindingen en gekeken naar hun respons (if any). In onderstaande tabel heb ik mijn samenvatting van de belangrijkste eigenschappen en verbeterpunten weergegeven.

Legenda:
+ = goed
~ = matig
– = niet / slecht
€ = betaald
BT = Bluetooth

Icoon
App scherm
+
+
+
~
+
+
~
+
+
+
Site nuttig
~
+
+
+
+
+
+
Gps gemeten
+
~
+
+
+
+
+
+
Hartslag (BT)
~
+
Smart
+
ANT
ANT
~
+
Stem
+
+
~
+
~
+
~
+
+
Schema’s
+
+
Verbeterfocus
Site
Gps
Site
Scherm
Bugs
BT
Scherm
Opties
Gps
Opties

Het slechte nieuws: Er is geen gratis app die al mijn eisen en wensen in zich verenigt. Dat kan aan mij liggen. Het kan ook best zijn dat mijn voorkeuren gaandeweg wijzigen en dat ik gewend raak aan de ongemakken. Of dat een klein gemis een grote irritatie wordt. Het goede nieuws: Sommige makers zijn heel dicht bij. Nieuwe versies blijven uitkomen, dus het is nodig om af en toe te hertesten. Nu is het wachten op de fabrikant die als eerste het gat dichtloopt en de race wint.

Hoe ziet de verloop van de wedstrijd er nu uit? Een spannende verdeling! Achteraan meehobbelend, te simpel in de gratis versie, in de categorie basisschoollopertjes: Jogtracker, MyTracks, Nike+ en Runtastic. Van het pad af geraakt, te onnauwkeurig voor nuttig gebruik, drop-outs zoekend naar een doel in het leven: RunKeeper, Endomondo en MapMyRun. En op koppositie, de hogeschool van goed & gratis, mijn keuze: miCoach; mist alleen nog ondersteuning voor bluetooth hartslag. Kijk daarvoor naar de runner-ups CardioTrainer of Looptijden.nl.

Naast deze tien apps is er nog een elfde waar je niet zonder kan. Het resultaat van heel lange ontwikkeling. Kent grootste prestaties. Er zit muziek in. Weet intuïtief de beste hartslag. Heeft wel een unieke gebruikersinterface, is niet altijd makkelijk in het gebruik, en moet op tijd worden opladen. Maar is absoluut onmisbaar. Dus hoor & volg muziek, publiek en tempo-instructies, maar luister met name naar je lichaams-app: Homo Sapiens, versie 2012.

Disclaimer. Ik heb deze apps getest voor eigen plezier en deel mijn bevindingen onderbouwd, maar zonder wetenschappelijke pretentie. Mijn device was een Samsung Galaxy SII Android smartphone, versie 2.3.5. Ik werd niet gesponsord door de makers van de apps (of hun concurrenten).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten